Scoring kredytowy (aplikacyjny, behawioralny)

Co Państwo otrzymujecie (deliverables):

1. Model

o model w postaci tabeli scoringowej
o dokumentacja:

  • opis procesu budowy modelu
  • przyjęte założenia
  • wyjaśnienie decyzji metodologicznych i analitycznych podjętych w procesie modelowania
  • informacje o wykorzystanych metodach
  • opis i charakterystyki cech wykorzystanych w modelu (wykresy, tabele)
  • ocena jakości modelu (kilka kryteriów) (wykresy, tabele)
  • raporty podsumowujące proces budowy modelu:
  • gains table
  • characteristic reports

2. Monitorowanie

  • raporty (wymienione poniżej) z wykresami w Ms Excel
  • krótka ekspercka analiza wyników i zalecenia (usuwanie cech z modelu, kalibracja modelu, przebudowa modelu)

Raportowanie dla celów monitorowania zgodne z best practices. Obejmuje raporty z następujących grup:

• monitorowanie akceptowalnosci i ryzyka
• monitorowanie siły predykcyjnej systemu
• monitorowanie siły predykcyjnej cech
• monitorowanie stabilnosci populacji
Szczegóły i częstotliwość do uzgodnienia z Państwem.

Metodyka. Jak budujemy modele?

Proces budowy modeli scoringowych zgodny z best practices.
Skrócony opis procesu:

  • uzgodnienie definicji dobrego i złego klienta
  • określenie application window i performance window
  • definicja wykluczeń
  • zgromadzenie i oczyszczenie danych (w tym analiza obserwacji brakujących i odstających)
  • analiza i przedziałowanie poszczególnych cech
  • dodatkowe przekształcenia cech (opcjonalne)
  • budowa modelu i ocena jego jakości wraz z wyborem najlepszych cech
  • analiza potencjalnych segmentacji
  • uwzględnienie wniosków odrzuconych (reject inference) – jeśli potrzebne
  • raport podsumowujący proces budowy modelu

Kroki, wybrane metody statystyczne i pracochłonność procesu zależą od specyfiki portfela, wielkości próbki konstrukcyjnej i rodzaju scoringu (aplikacyjny / behawioralny).